Het verspreiden van bedrijfsberichten via de werknemers zorgt ervoor dat berichten een groot bereik krijgen – een groter bereik dan als het door het bedrijf verspreid zou worden. Sterker nog, het bereik van 135 ‘employee advocates’ is gemiddeld groter dan dat van een bedrijfspagina op Facebook met een miljoen likes. Hoe kunnen de sociale netwerken van werknemers als marketingkanaal dienen zonder het vertrouwen van dit netwerk te schaden en zonder dat de employee er ongemakkelijk van wordt? In dit artikel vertel ik je hoe we dit bij HLB aanpakken.
Six degrees of separation
Het delen van goede content via medewerkers vergroot de kans dat het ook echt wordt opgemerkt. Door content via mensen te verspreiden, zijn bedrijven minder afhankelijk van een enkele broadcast. In plaats daarvan wordt content verspreid via meerdere kleinere netwerken. Hierdoor wordt de kans dat de content opgepikt wordt groter. Berichten die gedeeld zijn door mensen bereiken gemiddeld 561 procent meer mensen dan berichten vanuit een bedrijfspagina. De kracht van herhaling wordt hierdoor ook geactiveerd.
Daarnaast is de kans dat je content bij de juiste persoon belandt ook groter. Dit inzicht wordt versterkt door de bekende six degrees of separation theory, die stelt dat alle mensen op aarde met elkaar verbonden zijn via slechts zes stappen. Inmiddels heeft Facebook in 2016 aangetoond dat Facebook-gebruikers gescheiden worden door slechts 3,57 stappen.
Hoe pak je dit aan?
Employee advocacy is niet gemakkelijk. Hoe krijg je de werknemer zover dat ze iets gaan delen? Het kan soms opdringerig voelen om werknemers herhaaldelijk te verzoeken het eigen profiel in te zetten voor de promotie van een bedrijf.
Meer dan 60% van de medewerkers is bereid om content te delen. Als ze maar weten wat ze mogen delen en hoe ze dit kunnen doen. Sterker nog, deelnemers van het employee-advocacyprogramma geven keer op keer aan dat het goed is voor de ontwikkeling van hun carrière. Het helpt hen onder andere hun professionele netwerk uit te breiden, resulteert in nieuwe (commerciële) kansen en zorgt dat ze op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in hun veld.
Naast het delen van bedrijfscontent stimuleren we onze mensen ook om content uit het gehele vakgebied te delen. Maar, employee advocacy werkt alleen als de content geloofwaardig, relevant en interessant is voor de betreffende doelgroep (medewerkers zowel als hun netwerken).
Met een consistente en creatieve aanpak haal je het uiterste uit je medewerkers. Zij zijn immers je belangrijkste kapitaal én gezicht naar buiten toe! Waar het begint met een enkele medewerker die een bedrijfsbericht liket, eindigt het met merkambassadeurs voor je merk!