Om maar gelijk de eerste vraag te beantwoorden: wat is het verschil tussen een merkwaarde en een kernwaarde?  

Kernwaarden vertellen iets over je interne merkbeeld. Deze waarden hebben dus betekenis in het gedrag van jou en je medewerkers. Je merkwaarden vertellen daarentegen iets over het externe merkbeeld. Oftewel het beeld dat je klanten en stakeholders hebben over jouw bedrijf. De merkwaarden vindt je ook vaak terug in het kernverhaal en zie je terug in de bedrijfscultuur.  

Merkwaarden bepalen in 3 stappen 

  1. Maak een longlist van merkwaarden.
    Download en print de merkwaardenlijst.
    Kijk in de merkwaardenlijst voor inspiratie en kruis alle waarden aan die bij je merk passen, wees nog niet te kritisch. Je kunt er uiteraard ook meer aan toevoegen, mocht je nog waarden missen. 
  1. Groepeer de merkwaarden die dicht bij elkaar liggen. (zoals: inlevend, warm, menslievend en empathisch) 
  1. Kies 5 waarden die het best bij je merk passen. Let erop dat er 3 van de 5 echt onderscheidende waarden zijn, that’s where the magic happens! Overigens is het logisch dat bepaalde waarden gelden voor de branche en het concurrentieveld waarin je zit (bank = betrouwbaar, snoep = lekker, etc.) 

Voorbeeld merkwaarden Coolblue

Alles voor een glimlach.

Begonnen als vriendenclub en nog steeds een vriendenclub. Maar dan één van professionals met een obsessieve focus op klanttevredenheid. Dat trekt ambitieuze, ondernemende mensen. Elk jaar verwelkomen we veel nieuwe collega’s. En dan wordt één ding heel belangrijk: dat iedereen onze cultuur omarmt, ons bedrijf snapt en ons concept kan uitdragen. Gewoon verwonderen. Op basis van 4 kernwaarden: eigenzinnig, vrienden, flexibel en gewoon, doen.

Wat zijn jouw unieke merkwaarden?

GRATIS online training ‘Marketing Canvas op 1 A4’

Wil jij ook aan de slag met het Marketing Canvas? Volg dan nu helemaal GRATIS de online training ‘Marketing Canvas op 1 A4’ ter waarde van €192,50.

In 9 dagen ga jij het Marketing Canvas van A tot Z invullen aan de hand van handige tips en uitleg. Elke onderdeel van de training kost je niet meer dan een half uurtje van je tijd. Dus in iets meer dan een halve werkdag heb jij jouw Marketing Canvas compleet. Klinkt goed, toch?

Meld je aan en start direct!

Stiletto Marketing en Communicatie maakt gebruik van cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Door op accepteren te klikken of door gebruik te blijven maken van de website, geef je aan hiermee akkoord te gaan.